Методические рекомендации по проведению олимпиады по английскому языку icon

Методические рекомендации по проведению олимпиады по английскому языку



НазваниеМетодические рекомендации по проведению олимпиады по английскому языку
страница1/3
Дата конвертации04.11.2012
Размер299.76 Kb.
ТипМетодические рекомендации
  1   2   3

Методические рекомендации по проведению

олимпиады по английскому языку


Общие правила


Перед входом в аудиторию участник должен предъявить паспорт или другое удостоверение личности.

Участники должны сидеть в аудитории на таком расстоянии друг от друга, чтобы не видеть работу соседа.

Участник может взять с собой в аудиторию ручку, очки, шоколад, воду.

В аудиторию не разрешается брать бумагу, справочные материалы (словари, справочники, учебники и т.д.), пейджеры и мобильные телефоны, диктофоны, плейеры и любые другие технические средства.

Во время выполнения задания участник может выходить из аудитории только в сопровождении дежурного.

Участник не может выйти из аудитории с заданием или листом ответов.


Процедура проведения конкурса письменной речи (письмо - Writing),

понимания письменного текста (чтение - Reading),

лексико-грамматического теста (Use of English)


1. Каждому участнику перед началом выполнения заданий выдается лист ответов (Answer Sheet) и проводится инструктаж на русском языке по заполнению листов ответов и по порядку их сдачи после окончания работы:

Все задания по письму необходимо выполнять на листах ответов.

На листах ответов категорически запрещается указывать фамилии, делать рисунки или какие-либо отметки, в противном случае работа считается дешифрованной и не оценивается.

Исправления на листах ответов ошибками не считаются; однако почерк должен быть понятным; спорные случаи (о или а) трактуются не в пользу участника.

Задания выполняются только черными или синими чернилами/пастой (запрещены красные, зеленые чернила, карандаш)

2. Участникам раздаются тексты заданий и бумага для черновиков. В тексте заданий указано время выполнения заданий, количество слов и даны все инструкции по выполнению заданий на английском языке. Участники получают чистую бумагу для черновиков, черновик сдается вместе с листом ответов. Однако проверке подлежат только листы ответов. Черновики не проверяются.

3. Член жюри в аудитории должен зафиксировать время начала и окончания задания на доске (например, 10.10 – 11.25.)

4. За 15 и за 5 минут до окончания работы член жюри в аудитории должен напомнить об оставшемся времени и предупредить о необходимости тщательной проверки работы.

5. После окончания времени выполнения заданий по письменной речи, листы ответов собираются.


Особенности процедуры проведения конкурса понимания устного текста
(аудирование - Listening)


1. Перед прослушиванием первого отрывка член жюри включает пленку и дает возможность участникам прослушать самое начало пленки с текстом инструкций. Затем пленка выключается, и член жюри обращается к аудитории с вопросом, хорошо ли всем слышно пленку.
Если в аудитории кто-то из участников плохо слышит пленку, регулируется громкость звучания и устраняются все технические неполадки, влияющие на качество звучания пленки. После устранения неполадок пленка перематывается на самое начало и еще раз прослушивается вводная часть с инструкциями. После инструкций пленка не останавливается и прослушивается до самого конца.

2. Участники могут ознакомиться с вопросами до прослушивания отрывков.

3. Вся процедура аудирования записана на диск (или пленку): задания, предусмотренные паузы, звучащий текст. Транскрипция звучащих отрывков прилагается и находится у члена жюри в аудитории, где проводится аудирование. Транскрипция не входит в комплект раздаточных материалов для участников и не может быть выдана участникам во время проведения конкурса. Член жюри включает запись и выключает ее, услышав последнюю фразу транскрипции «This is the end of the listening comprehension section of the test.»

4. Во время аудирования участники не могут задавать вопросы членам жюри или выходить из аудитории, так как шум может нарушить процедуру проведения конкурса.

5. Время проведения конкурса ограничено временем звучания пленки.


Особенности процедуры проведения конкурса устной речи

(говорение - Speaking)


Для проведения конкурса устной речи необходимы: одна большая аудитория для ожидания и несколько небольших аудиторий для проведения конкурса.

1. Организаторы, обеспечивающие порядок в аудитории для ожидания, проводят соответствующий инструктаж участников, ожидающих своей очереди для ответа на конкурсе устной речи. Они формируют очередь участников и препровождают их из аудитории для ожидания в аудитории для проведения конкурса. Участники заходят в аудитории для проведения конкурса парами. Пары формируются организаторами в аудитории для ожидания методом случайной подборки.

2. В каждой аудитории для проведения конкурса находятся два члена жюри. Все инструкции участникам даются на английском языке.

3. Преподаватели начинают вести беседу и задают каждому участнику 2-3 вопроса для того, чтобы снять напряжение, расположить их к беседе и подготовить к выполнению устного задания олимпиады.

Время, отводимое на данный этап задания, 1 – 2 минуты.

4. Первый этап — монологическое высказывание по предложенной теме. Члены жюри сообщают участникам конкурса основную информацию о первом задании.

Участники высказываются по очереди. Длительность ответа каждого участника – 1,5 – 2 минуты.

5. Второй этап – диалогическая речь в виде беседы участников друг с другом. Длительность беседы – 3 – 5 минут. Члены жюри могут задавать наводящие вопросы по мере необходимости, могут остановить беседу, если она начинает выходить за обозначенные рамки.

Максимально отводимое время на пару участников для выступления составляет 10 – 12 минут.

При нечетном количестве участников вместо последней пары одновременно проходят собеседование три участника.


Время на выполнение заданий– 2 часа (120 минут)


9 класс


Task 1


For questions 1 – 10, choose the best way to fill in the gap. Write the letter corresponding to your answer on your answer sheet.


1. ‘Have you ever ……………. Paris?” “Yes, once, in 2001.”

a) gone to

b) been to

c) been in

d) gone in


2. He …………………. in London, but now he lives in a village.

a) uses live

b) used to live

c) was used to live

d) used to living


3. Dad! ………… wants you on the telephone.

a) someone

b) anyone

c) something

d) some


4. I ………….that film twice, but I’d like to see it again.

a) have already seen

b) already have seen

c) had already seen

d) had already saw


5. Yesterday afternoon it ………………. when I got home.

a) rained still

b) still rained

c) still was raining

d) was sill raining


6. Take your umbrella. It ……….. .

a) can to rain

b) must be rain

c) may rain

d) may raining


7. Could you please …………………. me your name?

a) tell

b) say

c) tell to

d) inform

8. How long …………………. your best friend?

a) have you known

b) do you know

c) you know

d) are you know


9. ‘Hello, could I speak to Brenda please?’ ‘Brenda ……………….. to the dentist. She’ll be back around 4 pm.’

a) has been

b) has gone

c) went

d) is


10. I have a lost of friends in the USA but ……… of them have ever visited me in Russia.

a) none

b) no one

c) neither

d) some


Task 2


For questions 11 – 20, write the verbs given in brackets in a correct form (active or passive). Write your answer on the answer sheet.


Storm

It was a hot, humid evening and John Newby ……11……. (drive) his tractor through his fields. He ……12……. (have) an exhausting day and was on his way home.

When he reached the farmhouse, he noticed the dark grey clouds filling the sky. Just then he heard a rumbling sound in the distance. John shivered nervously. The noise ……13……. (get) louder and louder and the sky ……14……. (darken) rapidly. He knew what these signs meant – it was a storm, and it ……15……. (head) his way.

Not long before that, John’s frightened wife and children……16……. (hear) the warning message on the radio. As soon as he reached home, John led them down to the storm cellar. In no time at all the powerful wind was tearing their home apart.

Suddenly there was a tremendous crack as the roof ……17……. (rip) off and part of the house ……18……. (blow) away. The wind howled and huge hailstones bettered what ……19……. (leave) of John’s home the family waited anxiously until the storm died down.

Eventually the family emerged from the cellar. John had tears in his eyes as he looked in horror at their ruined house. The whole family ………20……… (completely/ devastate). ‘At least we are all safe, and that’s the most important thing,’ John said to his family.

Task 3

For questions 21 – 40, complete each second sentence using the word given below so that it has a similar meaning to the first sentence. Do not change the word given. Write between two and five words in each gap. Write your answers on your answer sheet.

Note: Contractions (like don’t) count as two words. You get two points for a correct answer without spelling mistakes.


Example: We arrived in Budapest two days ago.

For

We …….have been in Budapest for…… two days.


21 – 22. It isn’t necessary to buy a ticket.

Have

You ……………………… a ticket.


23 – 24. Do you want me to help you with the washing up?

Like

…………………………….. help you with the washing up?


25 – 26. I don’t think she is the woman I saw at the bank.

Can’t

That …………………………… I saw at the bank.

Hang-gliding can be dangerous, but after a while you don’t mind it.


Used

Hang-gliding can be dangerous, but after a while ……………………… it.


29 - 30. I left my umbrella at home and got wet on my way back.

Because

I got wet ………………………….. umbrella at home.


31-32. The chemist’s mistake caused a massive explosion.

in

The chemist’s mistake …………………………. a massive explosion.


33 – 34. The scientist finally realized that he was wrong.

Conclusion

The scientist finally …………………….. he was wrong.


35 – 36. I can’t wait until our visitors arrive.

Looking


37 – 38. I’m really ………………………… our visitors’ arrival.

Not many people came to the party.

Only

There …………………………. people at the party.


39 – 40. You have lots of hats!

Lot

What ……………………………. you have!

Task 4


For questions 41 - 50, complete each sentence with a question tag. Write your answers on your answer sheet.


Example:

You are a football fan, ……..aren’t you?........


41. We’ve met before, …………..?

42. Dan hasn’t got a wife, ……………?

43. You won’t be late, …………..?

44. Do me a favour, ………….?

45. I’m allowed to be here, ………….?

46. Come nearer and take a seat, …………..?

47. He’d never been to London until last year, ………….?

48. This can’t have been her, ………….?

49. She’d hate to admit it was her fault, ……………..?

50. The task seems quite challenging, ………….?


Task 5


For questions 41-50, choose the words from the column on the right to fill the gaps in the sentences with a word meaning a quality of character. There are more words than you need. Write the letter corresponding to your answer on your answer sheet.


He’s rather …51…. and never stops telling you how wonderful he is.

If you don’t stop being ……52…, you won’t get an ice-cream.

I wish you weren’t so ……53…. . why can’t you pay for the coffee for once?

Going out in the middle of winter without a jacket was a rather ……54…….. thing to do.

They’re very …55…. They let us stay in their house and lent us a car.

There’s no need to be so ……56…….. . You deserve to be proud of yourself.

If you were a bit more ……57……….. and tried to see his point of view, I’m sure you’d get along.

People who live in small communities can be a bit ……58…… and afraid to accept new ideas.

He’s quite ……59……….. . You can always depend on him.

I wish you were more………60…. You shouldn’t wait for other people to decide for you!

A. Hard-working

B. Kind

C. Generous

D. Stubborn

E. Naughty

F. Sensible

G. Modest

H. Mean

I. Lazy

J. Tough

K. Independent

L. Narrow-minded

M. Vain

N. Reliable

O. Flexible

P. Silly


Task 6


For questions 61-70, complete the sentence by changing the word in capitals. Write your answers on your answer sheet.


^ MEDIA CAREER OPPORTUNITIES


Nowadays there is a (0) …variety… of career opportunities in the media. It is possible to study …61….. at most universities, many of which offer …62……. courses in reporting on sports

and ……63……. . Newer degrees in media studies, which were …64……… as recently as ten years ago,

attract ……65….. students from all over the country.

Some graduates prefer to work in ……66…… as it

allows them to use their ……67……. in

the ……68……. of increasingly sophisticated TV and press advertisements.

……69…… not all graduates find work easily as there is still a lot of ……70…….. in the media industry, but things are improving.

VARY

JOURNAL

OPTION

ENTERTAIN

AVAILABLE

ENTHUSIASM

ADVERTISE

CREATE

PRODUCE

FORTUNATE

EMPLOY


Task 7


For questions 71 – 80, complete the sentences by choosing the appropriate word from the table below. Write the letter corresponding to your answer on your answer sheet.


It seems entirely …71…….. to us that there are teams of scientists in universities and other institutions around the world attempting to …72……. the way the world words. However, it hasn’t always been that ……73……... . Although the scientific method is now four or five hundred years old, the ancient Greeks, for example, believed that they could work out the …74…… of natural events just by the power of thought.

During the 17th century, more and more people began to realize that they could …75…… their scientific ideas by designing a relevant ……76……. and seeing what happened. A lot of ……77……. was made in this way by individual scientists. These men and women often worked alone, carrying out ……78……… into many different areas of science, and they often received very little ……79…….. for their hard work. At the start of the 20th century, though, it became …80……. that science was becoming more complicated and more expensive. The individual scientist disappeared, to be replaced by highly qualifies teams of experts. Modern science was born.


71

A

Physical

B

Natural

C

Typical

D

Real

72

A

Create

B

Invent

C

Construct

D

Discover

73

A

Route

B

Method

C

Way

D

Technique

74

A

Aims

B

Reasons

C

Causes

D

Impulses

75

A

Calculate

B

Estimate

C

Measure

D

Test

76

A

Experiment

B

Research

C

Attempt

D

Analysis

77

A

Development

B

Movement

C

Progress

D

Evolution

78

A

Research

B

Experiment

C

Discovery

D

Education

79

A

Award

B

Prize

C

Gift

D

Reward

80

A

Clear

B

True

C

Accurate

D

Actual

Task 8


Read the text ENTER MRS WIN-A-LOT and do the following tasks:

  1. answer questions 81 – 88 and write the letter corresponding to your answer on your answer sheet;

  2. for questions 89 – 95, find 7 spelling mistakes and write the correctly spelled words on your answer sheet. The words may be written in any order.


^ ENTER MRS WIN-A-LOT

Introducing the undisputed queen of competitions


Outside Rita Smallburn’s home is parked a sparkling blue Renault Clio. Mrs Smallburn won it. It is the fifth car she has won. Inside her sitting room are a video, television, compact disc system, three-piece suite, canteen of cutlery, decanter and glasses, silverware, Trivial Pursuit, Scrabble and an enormos bottle of champagne: all prizes.

In her kitchen are a dishwasher, microwave, French saucepan set, toaster, coffee maker, electric carving knife, kettle, can opener and iron: more prizes.

In fact there is virtually nothing in Mrs Smallburn’s entire house, apart from her dog, which she hasn’t won. She did not actually win the house she and her family live in, but seven years ago she won another one worth £50,000 which she sold two years later for £100,000. For the last sixteen years she has been the ‘Queen of Competitions’ or ‘compers’ as they are known in the trade. Localy she is known as Mrs Win-a-lot.

Since she gave up her job as a geography teacher sixteen years ago, Mrs Smallburn believes she has become much more skiled at winning competitions. ‘I expect to win between twenty and forty per cent of the competitions I enter,’ she says. ‘But my winnings could vary year by year. One year I might win £3,000. The next it could be £100,000.’ All her earnings are tax-free.

She enters only about twelve competitions a month now, down from a peak of about fifty when she was younger. Nowdays she is busy running a consultancy in which she shares her competition winning skills with others who would like to acheeve success, but the postman’s arrival is till a thrill. If her family wants something, she will try to win it. At the moment she is competing for a fax machine. She wouldn’t dream of buying anything.

It is an odd life, though Mrs Smallburn denies it is an obsession. ‘It’s more like an extreeme enthusiasm,’ she says. To work, the thrill must be in the winning rather than the prizes. The disadvantage is the lack of freedom to buy what you choose. The dog is not allowed to have his favourite brand of pet food. He has to be content with a year’s suply of another brand Mrs Smallburn won.

From The Times newspaper


81. Which of the following is something that Mrs Smallburn did not win in competitions?

  1. a house

  2. the house where the family live

  3. money and goods to the value of £3,000.

  4. Five cars


82. Mrs Smallburn used to

  1. win more money than she does now.

  2. Work in school

  3. Be better at winning competitions than she is now

  4. Pay less tax than she does now.


83. How does Mrs Smallburn spend most of her time now?

  1. teaching geography

  2. entering competitions

  3. working in her own company

  4. looking after her family


84. Mrs Smallburn does not

  1. want to buy a fax machine

  2. want to win a fax machine

  3. look forward to the postman coming

  4. try to win things her family want


85. What is Mrs Smallburn’s attitude to entering competitions?

  1. she is obsessed with it

  2. she is very keen on it

  3. she is disappointed with the things she wins

  4. she thinks it is a strange way to earn a living.


86. The writer of the text thinks Mrs Smallburn’s ‘extreme enthusiasm’ is the result of

  1. The excellent prizes she has won.

  2. Not being free to buy what she wants

  3. The feeling she gets from winning

  4. An obsession


87. The article does NOT tell about

  1. the kind of prizes Mrs Smallburn got

  2. the kind of competitions Mrs Smallburn entered

  3. Mrs Smallburn’s past

  4. The next prize Mrs Smallburn wants to win


88. The article is intended to

  1. shock the reader

  2. annoy the reader

  3. make the reader feel sad

  4. entertain the reader.

  1   2   3




Похожие:

Методические рекомендации по проведению олимпиады по английскому языку iconМетодические рекомендации по разработке требований к проведению школьного и муниципального этапов всероссийской олимпиады школьников по английскому языку в 2010/2011 учебном году
Методические рекомендации по разработке требований к проведению школьного и муниципального этапов всероссийской олимпиады школьников...
Методические рекомендации по проведению олимпиады по английскому языку iconРекомендации по проведению районной олимпиады по английскому языку в 2008году
В конкурсную часть олимпиады для учащихся 9-10,11 классов общеобразовательных школ предлагается включить следующие составляющие
Методические рекомендации по проведению олимпиады по английскому языку iconМетодические рекомендации по разработке заданий для школьного и муниципального этапов всероссийской олимпиады школьников по немецкому языку в 2010/2011 учебном году
Методические материалы содержат рекомендации по порядку проведения этапов Олимпиады по немецкому языку, требования к структуре и...
Методические рекомендации по проведению олимпиады по английскому языку iconМетодические рекомендации по разработке заданий для школьного и муниципального этапов всероссийской олимпиады школьников по английскому языку в 2010/2011 учебном году
Задания должны носить проблемно-поисковый характер и выявлять творческий потенциал участника. Задания олимпиады не должны повторять...
Методические рекомендации по проведению олимпиады по английскому языку iconМетодические рекомендации по разработке требований к проведению школьного и муниципального этапов всероссийской олимпиады школьников по немецкому языку в 2010/2011 учебном году
Форма и порядок проведения школьного (или муниципального) этапа всероссийской олимпиады школьников по немецкому языку
Методические рекомендации по проведению олимпиады по английскому языку iconМетодические рекомендации по проведению межевания объектов землеустройства (в ред письма Росземкадастра от 18. 04. 2003) Общие положения
Настоящие Методические рекомендации по проведению межевания объектов землеустройства (далее Методические рекомендации) разработаны...
Методические рекомендации по проведению олимпиады по английскому языку iconМетодические рекомендации по проведению устной части государственной (итоговой) аттестации (в новой форме) по английскому языку обучающихся IX классов общеобразовательных учреждений в 2012-2013 учебном году
Устной части государственной (итоговой) аттестации (в новой форме) по английскому языку обучающихся IX классов общеобразовательных...
Методические рекомендации по проведению олимпиады по английскому языку iconМетодические рекомендации по проведению межевания объектов землеустройства (далее Методические рекомендации) разработаны в соответствии с Положением
Настоящие Методические рекомендации по проведению межевания объектов землеустройства (далее Методические рекомендации) разработаны...
Методические рекомендации по проведению олимпиады по английскому языку iconВсероссийская олимпиада школьников по биологии методические рекомендации к проведению школьного этапа всероссийской олимпиады школьников по биологии в 2010/2011 учебном году н новгород 2010 Содержание
Структура требований к проведению школьного и муниципального этапов Всероссийской олимпиады школьников по биологии 5
Методические рекомендации по проведению олимпиады по английскому языку iconМетодические рекомендации по проведению землеустройства при образовании новых и упорядочении существующих объектов землеустройства
Внести следующие изменения и дополнения в Методические рекомендации по проведению межевания объектов землеустройства и Методические...
Разместите кнопку на своём сайте:
Документы


База данных защищена авторским правом ©lib.podelise.ru 2000-2014
При копировании материала обязательно указание активной ссылки открытой для индексации.
обратиться к администрации
Документы

Разработка сайта — Веб студия Адаманов